Vi har vært i Olden og snakket med cruiseskipturister som kom inn med MS Britannia halv ni onsdag morgen. Det var gøy å få et innblikk inn i denne verden, særlig med tanke på at Måløy kanskje blir en cruiseskipdestinasjon. Vi var også på besøk på kontoret til Visit Nordfjord i Stryn og snakket med markedssjef Beate Louise Vik Hauge. Visit Nordfjord er det offisielle destinasjonsselskapet for kommunene Stryn, Hornindal, Gloppen, Eid, Vågsøy og Selje (Vågsøy kommune er ikke medlem, men noen mindre turistaktører derfra er med). Beate fortalte engasjert at Visit Nordfjord gjerne vil være kommunikasjonskanalen ut i verden for alle store og små turistaktører i regionen. De ønsker helårsturisme i Nordfjord og reklamerer gjerne for spennende aktiviteter medlemmene har å tilby. Det de krever tilbake er engasjement. Medlemmene må være på hugget og vise seg frem, helst med oppdaterte og flotte bilder Visit Nordfjord kan bruke.
Turisten er en verdiskaper som holder liv i handels- og servicenæring, så å forstå sin rolle som vertskap og servicetilbyder mener Beate er helt nødvendig for å få turister på besøk og kunne vokse. Det nytter ikke å gjemme seg bak disken, du må frem og vise produktet ditt og selge det. Og kanskje selge naboens produkt også? For de forskjellige aktørene bør spille på lag og tipse turistene om hverandre. Slik får alle flere besøk og det skaper større verdi for området enn om man konkurrerer. Den typiske turisten i regionen drar på reise fra sted til sted og vil gjerne få med seg alt det flotte som kan oppleves. De vil ha indrefiletene, så jo flere kokker jo bedre i denne sammenhengen.
Beate er spent på den nye turistsatsingen til Måløy Vekst og håper på god dialog og godt samarbeid. Hun vil gjerne at de to selskapene skal spille hverandre gode – det vil de begge tjene på. Som Visit Nordfjord stolt sier så finnes jo alt i en fjord.