Etter en herlig og lærerik innsiktsperiode sitter vi igjen med denne topp 10-listen med nøkkelinnsikter. Som all annen kunnskap kan den endre seg. Slik ser det ut nå:
- Dramatisk natur og vær alene er attraksjoner. Ekte og rå naturopplevelser som storm og vandreturer trekker folk.
- Turister vil oppleve det autentiske som lokal mat, fiskerinæring og historiefortelling.
- Flere og flere turister er opptatt av å ta miljøvennlige valg.
- Det er vanskelig å orientere seg i Vågsøy-regionen. Det finnes ingen godt utarbeidet fysisk eller digital informasjonskanal om hva som finnes og skjer.
- Det er ikke kapasitet og tilbud til å ta imot mange turister. Det mangler overnatting, offentlig transport, leiebil, fritidsutstyr, fleksible åpningstider og profesjonelt vertskap.
- Det mangler tydelig samarbeid mellom turistaktørene og få driver med turisme profesjonelt. Det mangler en reiselivskoordinator og finnes et ønske om en turismesatsing.
- Det offentlige holder utviklingen tilbake. Turistaktører ønsker støtte fra kommunen, som må begynne å satse på sentrums- og turismeutvikling.
- Sentrums- og byutvikling henger sammen med turisme. Sentrum er grått og lite innbydende og lite aktiverende.
- Individualisme og jantelov hindrer ildsjeler i å tre frem og utnytte sitt fulle potensial.
- Den eksisterende næringsturismen er forbilde på helårsturisme og god opplevelsesdesign.